Jak mówić o swoich doświadczeniach?

  • Mów precyzyjnie, podawaj źródła.
  • Mów o przeżyciach, nie o emocjach
  • Pokaż szczegóły (one uwiarygodniają), ale tylko te posuwające akcję do przodu.
  • Używaj niezwykłych porównań
  • Korzystaj z doświadczeń, które wywarły na Tobie największe wrażenie.
  • Sprzedawaj nie sprzedając.

Wszyscy nudzą o tym, żeby mówić precyzyjnie – ale co to znaczy? To znaczy, że należy kasować wszystkie zwroty, które mogą budzić wątpliwości, na przykład: wydaje mi się, około, i tym podobne, kilka, parę razy.. Wyrażenia i tym podobne używaj tylko wtedy, kiedy wymienisz co najmniej 4 rzeczy.

Do swojej wypowiedzi dodaj::

  • Opis tego, czego dotyczyło zadanie, wydarzenie czy projektu
  • Opis osobistej odpowiedzialności
  • Opis wykonywanych zadań

Posługuj się źródłami.

Trzeba powiedzieć o źródle informacji. Zawsze podajemy datę oraz nazwę źródła. Dlaczego datę? Bo jest to precyzyjne i rzeczy sprzed 2 lat mogą być już bardzo nieaktualne. Na przykład: przeczytałem w lipcowym Nature, że niesporczaki potrafią przeżyć gotowanie w 120 stopniach Celsjusza, a rok temu, kiedy pracowałem, w dziale sprzedaży Aloe Vera mieliśmy takiego klienta.

Mów o przeżyciach, nie o emocjach. Emocje powinny być jasne na podstawie naszej opowieści o naszych przeżyciach. Dla przykładu – zamiast ,,bałam się, że nie przejdzie ten przelew powiedz ,,klikam w zrób przelew, a tam wyskakuje error 404.

Pokaż szczegóły

To ważne, aby pokazać szczegóły, ale tylko te potrzebne do posunięcia tematu do przodu. Jedna z uczestniczek warsztatów dzieląc się doświadczeniami z bycia honorowym krwiodawcą powiedziała, że kiedy oddajesz krew, widzisz przed sobą ekran, na którym wyświetlają się grafika pokazująca zapasy krwi z podziałem na grupy. Kropelka z moją grupą krwi, czyli AB Rh+, była prawie pusta. A przy operacji potrzeba od 2 do 3 litrów.”
Takie szczegóły bardzo ją uwiarygodniły, ponieważ faktycznie taki ekran jest w punkcie poboru. Dodatkowo, w jej wypowiedzi nie ma żadnych zbędnych opisów dotyczących np. jej ubioru czy też reakcji innych ludzi. Te informacje nie posunęłyby akcji do przodu.

Niezwykłe porównania

Ludzie nie zapamiętają, że ktoś gra pierwsze skrzypce, ale zapamiętają, słowa Prezesa NBP “stoję jako jastrząb na czele jastrzębi, które tworzą RPP. Zamiast chłop jak dąb, to człowiek szafa. Zamiast potrzebuję tego na wczoraj to Inaczej kształtuje się wyobraźnia dzięki tego typu porównaniom, a ludzie naprawdę dobrze je zapamiętują i chętnie do nich wracają. Oczywiście, trzeba uważać, aby nie wpaść w śmieszność i mieć je naprawdę przygotowane wcześniej.

Doświadczenia które wywarły na tobie wrażenie

Jeżeli was samych niezbyt interesuje to doświadczenie, którym chcecie się podzielić, to jest duże prawdopodobieństwo, że innych też nie zaciekawi. Trzeba sięgnąć pamięcią do mocnych przeżyć lub nawiązać do tego, co nas pasjonuje. Być może ludzie może nie będą bardzo zainteresowani tym, co mamy do powiedzenia, ale z chęcią j posłuchają ciekawej historii. Dlaczego? Ponieważ ludzie są głodni ekscytacji i emocji, a deficyt ludzi naprawdę pasjonujących się jakimś obszarem nie pomaga tej potrzeby zaspokoić.

A to tak skrótowo, najczęstsze błędy popełniane podczas dzielenia się doświadczeniami:

  • Nadmierne uogólnienia
  • Rozproszenie odpowiedzialności (zrobiliśmy)
  • Źle wybrane projekty czy przykłady
  • Nie przyznawanie się, że część tematów była prowadzona przez kogoś innego
  • Górnolotne określenia (najlepszy, zajebisty, wyjątkowy)
  • Mówienie o cechach charakteru (one mają wyniknąć z opowieści, a nie z naszej etykietki)
  • Mówienie, że chce się coś powiedzieć (należy po prostu zacząć opowiadać).