W tym haśle mieszą są trzy rzeczy:
  • Dobrze pamiętamy co na początku wypowiedzi czy tekstu. Wynika to z efektu pierwszeństwa. Dlatego między innymi na początku każdego artykułu mamy tzw. lead i pogrubione litery bo to jest to co zapamiętamy.
  • Dobrze pamiętamy co było na samym końcu. Wynika to z efektu świeżości. Dlatego mimo, że Gra o Tron była całkiem dobrym serialem ze słabą końcówką to pamiętamy go źle.
  • Lepiej pamiętamy to co jest dobrze rozdzielone pod względem tematycznym. Wynika to z efektu dystynktywności kontekstowej. Dlatego, osoby zlecające reklamy żądają aby ich reklamy nie były umiejscawiane obok reklam tych samych produktów konkurencji.
Na pierwszych Warsztatach uczę przemówień, które są pamiętane, właśnie dlatego, że w prosty sposób wykorzystuje się efekt miejsca w szeregu.
Źródło: Marks i Crowder 1997, Neath i Knoedler 1999, Jahanke 1965, Mazur 2013 🙂